Jobova ustrajna vjera usred duboke patnje dovela ga je do toga da shvati kako je Bog, koji se često čini tihim pred zlom, ipak otajstveno prisutan sa svojim otkupiteljskim milosrđem i ljubavlju, rekao je Papa vjernicima okupljenima na Trgu svetoga Petra.
Susrećemo ga kao svjedoka vjere koja ne prihvaća „karikaturu“ Boga, nego glasno protestira suočavajući se sa zlom, sve dok Bog ne odgovori i otkrije svoje lice, rekao je Papa. On pokazuje Jobu svoju slavu, a da ga ne slomi, ili još bolje, to čini suverenom nježnošću, kazao je.
Unaprijed stvorene paradigme
U svojoj nevolji, Job odbacuje pojednostavljena objašnjenja zla koja nude njegovi prijatelji te izlijeva svu svoju gorku bol i pobunu pred Boga. Sam Otac, napomenuo je Papa, kori Jobove prijatelje koji su pretpostavljali da znaju sve o Bogu i patnji, a nakon što su došli utješiti Joba, su ga na kraju osuđivali prema svojim unaprijed stvorenim paradigmama. No Job se pouzdaje u Božju pravdu, koja će se u dogledno vrijeme pokazati.
Teške kušnje i vjera u Božja obećanja
Knjiga o Jobu, objasnio je Papa, dramatično predstavlja na uzoran način ono što se uistinu događa u životu. Teške kušnje padaju na osobu, obitelj, koje nisu proporcionalne u odnosu na ljudsku malenost i krhkost. Neke ljude svlada gomilanje zla koje se uistinu čini ekscesivnim i nepravednim. Svi znamo situacije u kojima dobri ljudi podnose patnje koje izgledaju nepravedne i nepodnošljive, ali, poput Joba, nastavljaju vjerovati u Božja obećanja, rekao je Sveti Otac, spominjući se posebno roditelja djece s ozbiljnim invaliditetima, ili one koji žive s trajnom bolešću, ili onih koji pomažu nekom članu svoje obitelji.
U određenim trenucima u povijesti, nastavio je, čini se kao da su se svi tereti odjednom nakupili, poput grupnog sastanka. To se dogodilo ovih godina s pandemijom bolesti COVID-19, a događa se i sada s ratom u Ukrajini.
Slobodan u molitvi
Bog ne bježi od suočavanja, primijetio je papa Franjo. No od početka dopušta Jobu da si da oduška u svojoj pobuni. Takva mora biti molitva, spontana, kao sina s ocem koji mu govori sve što mu dođe na usta jer zna da ga otac razumije, napomenuo je. Kako je rekao Sveti Otac mimo pripremljenoga govora, kada djeca ili mladi prosvjeduju roditeljima, na taj način žele privući pažnju i zatražiti da se brinu o njima. Ako imate rane na srcu, neku bol i želite se pobuniti, žalite se čak i protiv Boga, Bog vas sluša, Bog je Otac, ne boji se naših molitava protesta. Bog razumije. Ali budi slobodan u svojoj molitvi, ne zatvaraj svoju molitvu u unaprijed stvorene obrasce, napomenuo je.
Svjedočanstvo u starosti
Jobova ispovijed vjere, naglasio je Papa, koja proizlazi upravo iz njegova neprestanoga zazivanja Boga, na vrhovnu pravdu, završava njegovim riječima: „Po čuvenju tek poznavah te dosad, ali sada te oči moje vidješe“ (Job 42, 5). Koliko je nas koji smo, nakon jednog pomalo ružnog, teškog iskustva, dali korak i upoznali Boga bolje nego prije, pa možemo zajedno s Jobom izgovarati te riječi, dodao je.
To je svjedočanstvo osobito vjerodostojno ako se živi u starosti, u napredujućoj slabosti i gubitku. Oni koji su stariji svjedočili su mnogim takvim iskustvima, rekao je.
Završavajući katehezu, papa Franjo istaknuo je kako su starije osobe, koje pronađu taj put svjedočenja, koji svoju ogorčenost gubitka pretvore u uporno iščekivanje Božjih obećanja, nezamjenjivi garnizon u zajednici u suočavanju s ekscesima zla.
Njihovim primjerom molitve i povjerenja, starije osobe, bake i djedovi, mogu nas poučiti kako se ujediniti s raspetim Isusom, koji se na križu potpuno predao u ruke svoga nebeskog Oca.